Saturday, July 25, 2009

Sydney Day 4

Hari ni hari nak bertolak keluar dari Sydney. Pagi-pagi dah bersiap pasal di sini check-out time pukul 10.00 pagi (mungkin satu Australia check-out time-nya jam 10.00). Dah serah kunci kabin, kami pun tuju ke destinasi seterusnya – kononnya nak beli KFC di Bankstown (takeaway). Sampai di KFC dekat jam 10.00 pagi, tapi sampai di situ tengok cam tak de kereta lain, lori sampah ada laa...pastu ada seorang pekerja KFC tengah sapu-sapu sampah kat luar. Kami tanya 'mamat' tu, dia kata 10.30 pagi baru bukak. Pasal lambat lagi nak bukak, maka kami pun putuskan untuk cari makan di Lakemba.



Pasal semalamnya rasa cam best jalan di Lakemba, hari ni singgah lagi. Selain dari cari 'benda' makan, singgah lagi di Halal Supermarket untuk beli emping pedas dan makanan lain. Lalu di depan Hariri Charcoal Chicken, tapi tak bukak lagi pulak...terus la jalan depan sikit, ternampak signboard 'bakery' dari jauh, ingatkan halal punya, rupanya Vietnamese punya bakery. Pada masa sama ternampak di seberang jalan orang ramai kat satu kedai kecik yang ada jugak tulis bakery. Kami pun lintas dan tengok orang tengah beratur nak beli pizza arab – pagi-pagi dah makan pizza. Pizzanya kecik je, saiz roti canai... atas roti tu dia letaklah apa yang kita order – ada cheese, daging, cheese + daging, oregano, cheese + oregano, dll... Pizza tu di bakar dalam oven 'manual' guna kayu 'penyodok' – pizza diletak atas kayu penyodok dan dimasukkan dalam dandang pembakar. Sekejap je bakarnya dalam 30 saat kot...selepas dikeluarkan dari 'oven', pizza tu dilipat dua, jadi melekatlah dia dek kerana cheese (yang ada cheeselah!!) tapi pendekata, tu lah antara pizza paling sedap pernah kami makan sama ada di Malaysia, atau Australia. Kami beli dua – cheese dan cheese + daging. Harga sekeping dalam $3.



Lepas beli pizza tu, kami singgah di Halal Supermarket, jumpalah tokeynya – seorang pakcik Indonesia yang dah 27 tahun duduk Australia. Bila kami cakap datang dari Malaysia, terus tukar 'slang' dia macam orang Malaysia. Selepas tu kami pergi semula ke Hariri Charcoal Chicken, yang dah bukak...tapi ayamnya kena tunggu pulak dalam 6 minit kalau tak silap. Kat sini jual ayam panggang macam yang banyak dijual ditepi jalan kat Malaysia contohnya di Sungai Buloh, tapi yang kat Malaysia tu ada perisa tambahan iaitu karbon monoksida dari asap kereta dan lori, tak ketinggalan bas. Kat sini dipanggang jugak tapi dalam oven-lah. Seekor harganya $14. Yang bestnya, ayam tu dibalut dengan sekeping roti besar macam tosey / capati, sebelum seterusnya dibungkus dalam kertas dan plastik. Tak tau apa muslihatnya, mungkin untuk serap minyak dari ayam tu. Di samping tu kami beli nasi ala-ala nasi bukhari - $6 sebungkus (kecik – tapi banyak..). Jugak dipendekkan cerita, tulah ayam panggang paling sedap pernah kami makan. Dia punya rempah memang 'mesra' betul dengan ayam tu. Keluar dari kedai tu, pergi balik ke kedai bakery / pizza tadi dan beli 2 keping lagi pizza. Gitu-gini dah lebih pukul 11 baru bertolak.



Perjalanan nak keluar dari Sydney agak sibuk. Nak keluar dari kawasan Sydney je ambil masa dalam 1 jam lebih. Perjalanan lepas tu jalannya turun naik bukit, tapi masih ada kawasan yang ada pemandangan menarik di kiri-kanan jalan. Kami teruskan perjalanan dan akhirnya sampai di Coffs Harbour dalam jam 6.00 petang, tapi dah gelap (macam jam 8 / 9 malam di Malaysia). Terus check-in di motel penginapan kami iaitu di Golden Glow Motel. Kami ambil family room – jenis studio, sewanya $99 semalam. Malam tu tido di situ sebelum teruskan perjalanan balik esoknya ke rumah di Brisbane.


3 comments:

perantau.tt said...

Man... best nye jalan2 .. ko dah makin slim la man.. bagus betul pi belajar ni yer.. hehee

MAN said...

tq..tq... ko patut tengok wallet aku lepas pi jalan2 lagi slim....

err..sana ada jubah murah2 ke?

perantau.tt said...

hahah sah2 la wallet slim lagik.. btw, ade jubah murah.. sr 30 ade sr40 ade tapi yang quality skit sr 75.. nak ke?

NON-UTOPIA © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute