Saturday, July 11, 2009

Sydney Holiday Day 3 – Jindabyne ke Sydney


Hari ni perjalanan balik ke Sydney dari Jindabyne setelah seharian semalam bergelumang dengan snow...(bukan bergelumang dengan dosa...tak rela u...). Setelah pulang kunci kabin, kami pi isi minyak di stesen minyak dekat dengan kabin kami. Dapat la diskaun 2 sen seliter pasal stay kat kabin tu...(pandai betul diorang pakat). Minyak di Jindabyne mahal sikit...mahal dalam 10 sen seliter dari harga biasa, mungkin pasal dekat dengan snow, jadi takut minyak beku...yang tak takut minyak beku orang Batu Pahat je, pasal tu ada tempat nama Minyak Beku. Teringat masa kerja adjuster dulu nak cari tempat kilang chipboard insured di minyak beku...pusing-pusing termasuk satu lorong, bukak tingkap kereta bau busuk...tengok-tengok – alamak kandang babi daa....


Sebelum turun dari Jindabyne, cuba cari lookout (tempat meninjau) di Waste Point, Jindabyne...jauh jugak dari kabin kami, sepatutnya lookout tu cantik nampak tasik, tapi tasik hari tu agak kering, jadi tak cantiklah pemandangan. Terpaksa singgah di satu park dalam perjalanan pulang yang nampak lagi cantik tasiknya.



Perjalanan dari Jindabyne ke Sydney agak meletihkan tapi pemandangan memang menarik. Banyak ladang-ladang lembu dan biri-biri di kiri kanan jalan. Ada lalu di sebelah Jindabyne airport, kecik je airportnya...adalah 2 biji kapalterbang saiz Cessna kat situ. Dah lama tak drive jauh, memang terasa letih. Nasib baik sampai haritu malam, jadi tak tengok lagi pemandangan, kalau dua kali tengok pun boring jugak rasanya.




Dalam perjalanan ke Sydney, kami singgah di Canberra. Terpisah pulak antara dua kereta kami semua dek traffic light Canberra, langsung sesat masing-masing. Tapi akhirnya jumpa jugak di satu tempat dekat dengan jambatan. Tak de apa-apa yang menarik di Canberra. Nasib baik tak mintak Australia National University (ANU), kalau tak mesti boring duduk kat ibu negara Australia ni. Kami cuma singgah di Botanical Garden-nya saja untuk buang air dan makan tengahari. Sambil tu beli fridge magnet satu...sebagai bukti dah sampai Canberra.





Perjalanan diteruskan dan kami singgah sebentar di satu kawasan rehat untuk solat. Sini nak solat, kat mana-mana aje...pasal tak de disediakan tempat khusus macam di Malaysia. Selepas tu jalan balik dan berpecah antara dua kereta. Kereta Yuswan pergi ke hotel mereka di tengah Sydney, kami cari tempat kami di Dural (pinggir bandar). Kami singgah pulak kat mana ntah nama tempat tu untuk isi minyak, sebelum jalan balik. Lepas tu lalu M7 – highway yang tak de tol booth tapi still kena bayar dengan mendaftar nombor kenderaan dan kad kredit dalam website www.roam.com.au.


Bila dah dekat dengan tempat penginapan kami, still tersangkut lagi pasal jem, masa tu orang balik kerja...akhirnya sampai dah dalam 7.20 malam...kunci ambik dalam peti besi. Kami menginap di Sydney Hills Caravan Park. Tapi kabin di sini separuh je dari yang di Jindabyne...kiranya downgraded la... Malam tu pasal lapar, cari jugak KFC...pergi balik KFC Bankstown haritu...1 jam perjalanan pergi balik...balik-balik tengok ayamnya overcooked lak...hantam saja lah!!!





0 comments:

NON-UTOPIA © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute