Wednesday, January 21, 2009

Tahanan Malaysia di Guantanamo Bay Camp


Kisah berikut hanya didedahkan ekoran pengunduran atau 'expiry' George W Bush dari White House. Ianya dilabelkan sebagai TOP SECRET di dalam diari Presiden Amerika ke 43 itu. Ianya berkisar kepada terciptanya nama Kem Guantanamo Bay - kem tahanan tanpa bicara untuk 'terrorist'......kisahnya seperti berikut :

- Menurut Sarjan Huckleberry (bukan nama sebenar), para warden di kem (atau penjara) berkenaan selain memiliki ilmu men'torture' tawanan, juga berkemahiran dalam pelbagai bahasa. Selain bahasa Arab dan Urdu, yang mana kebanyakan tawanan bertutur dalam bahasa berkenaan, terdapat juga yang pandai berbahasa Swami, Hebrew dan tidak ketinggalan Melayu... nama warden yang fasih berbahasa Melayu tersebut ialah Lieutenant Gary Pascoe (bukan nama sebenar)...

- Pada awal pembukaan kem berkenaan, satu pertandingan telah dianjurkan oleh pihak White House bertujuan memberikan hiburan dan habuan kepada pegawai yang memenanginya.

-Hadiah lumayan yang ditawarkan ialah dilantik sebagai percutian waterboarding bagi tempat pertama, sepasang kasut hitam dengan tanda tangan presiden di tapaknya bagi tempat kedua dan hadiah ketiga adalah peluang menjadi peserta rancangan Fear Factor edisi khas yang dirakamkan di Iraq.

-Pertandingan tersebut ialah pertandingan menamakan kem tahanan tersebut yang sebelum ini lebih dikenali sebagai X Camp atau POWWW Camp (Prisoner of War Without War).

- diringkaskan ceritera yang sememangnya ringkas ni, berikut adalah senarai TOP TEN nama kem yang terpilih dan penama yang memberikan nama tersebut....

1- Guantanamo Bay Camp - Lt Gary Pascoe
2- Your Last Summer Camp - Capt. America
3- Why So Serious Camp - Prebet Ledger
4- Final Destination Camp - Lt Mary Hadalitelamb
5- You Look Innocent Camp - Sgt Caspian
6- Get Beaten by The Bush Camp - Sgt Muffetontruffet
7- The Truth (terrorist) is Out There - Capt. Mulder Andrew Scully
8- Campfire & Youdie Camp - Collin Powell
9- I Want My Shoes Back Camp - George W Bush
10- No Camping Zone Camp - Condoleeza Rice

- nota : tempat ke 8 hingga 10 terpaksa diberikan kepada penama oleh panel hakim untuk mengelakkan diri mereka dipusatkan di kem berkenaan. Semestinya ada calon lain memberikan nama yang lebih menarik seperti Anti-ISA Camp dan Bring To Nowhere Camp atau singkatannya BTN Camp...

...ekoran rahsia yang didedahkan ini, penulis berkesempatan menemuramah Lt Gary Pascoe untuk mengetahui rahsia beliau mencipta nama Guantanamo Bay Camp tersebut....berikut adalah petikan temuramah dengan Lt Gary Pascoe yang telah ditranslasikan ke Bahasa Melayu:

Pen : Lt Gary Pascoe, apa khabar?
LGP : Hei disana (hey there)...saya bagus bangat (i'm great), bagaimana kamu buat? (how you doin?)

Pen : Tahniah kerana memenangi tempat pertama pertandingan menamakan kem tahanan...
LGP : Ianya bukan kocokan yang besar (its not a big deal). Saya adalah bertuah (I am lucky)

Pen: Apa rahsianya?
LGP : Err...pada satu hari saya ditugaskan menjaga seorang tahanan dari Malaysia namanya Pet (bukan nama sebenar). Pada masa tersebut saya masih tercari-cari idea menamakan kem berkenaan dan deadline diberikan sudah hampir tamat...ianya adalah hari terakhir untuk menghantar borang penyertaan. Saya masih ingat...tarikhnya 30 Februari 2000.

Pada hari berkenaan Pet meminta kebenaran untuk menghubungi keluarganya di Malaysia. Sebagai seorang warden yang prihatin dan berhati perut, saya pun memberikan kebenaran untuk beliau menghubungi isterinya untuk tempoh tidak melebihi 30 saat...

Saya pun meminjamkan telefon beri hitam (Blackberry) saya kepadanya. Tapi sekarang saya telah tukar kepada telefon epal iphone (Apple Iphone) 16gb. Dan saya masih menunggu shipment telefon durian atau nanas dari Malaysia...err..itu selingan saja...

Jadi, apabila saya berikan telefon tersebut kepadanya beliau pun mendail nombor telefon isterinya dan saya masih ingat perbualan Pet ini :

Pet : Smekum, sayang apa kaba?
Isteri Pet : !!!!???!!!! (LGP : maaf saya tak dengar pasal Pet tak tekan Loudspeaker)

Pet: Abe kat Amerika nih...tak tau balik bila...
Isteri Pet : !!!!???!!!!

Pet : Guano tak lamo, abe di terrorist camp....
Isteri Pet : !!!!???!!!!

Pet : Abe kata, guano tak lamo, abe di terrorist camp....
Isteri Pet : !!!????!!!!

Pet : Tok dengar ke? Guano tak lamo, abe.......(tut...tut...tut...line terputus)

....kemudian Pet serahkan balik telefon beri hitam saya dan dari perbualan tersebut saya mendapat idea nama Guantanamo Bay Camp...terima kasih kepada Pet...

Pen: Oh...begitu... apa jadi pada Pet?
LGP: Saya tak pasti (I'm not sure) tapi apa yang saya dengar (but what I heard) dia dihantar pulang ke Malaysia dan dapat penghormatan dari kerajaan Malaysia (he was sent back to Malaysia and got respect from the Malaysia government) dan saya dengar dia dikaitkan dengan satu projek kereta bulan.. (and what I heard, he has been involved in a 'car moon thing' project)

Pen: Oh...mungkin Kemunting adalah perkataan yang lebih tepat... apapun terima kasih LGP atas kesudian ditemuramah...
LGP: Jangan risau (no worries) tolong datang lagi (please come again)


- nantikan sesi temuramah seterusnya bersama Barrack H Obama berkaitan penutupan Guantanamo Camp--

2 comments:

Unknown said...

gary pascoe sebenar dah tuaaaa dah sekarang ni... hehehe...tp still menten hensem kot... :P

sabiqahT.Anuar said...

hahhaha kecek klate...

NON-UTOPIA © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute