Friday, June 20, 2008

Silap Bos, Sistem atau Manusia - Bab I


Pengalaman menguruskan HLP adalah satu pengalaman 'ngeri' dan 'memenatkan' yang mungkin takkan aku lupakan sampai bila-bila. Mula-mula macam seronok je bila dapat HLP, rupa-rupanya menguji kesabaran dan ketahanan jugak untuk betul-betul pergi ke luar negara. Ramai rakan-rakan yang 'terkandas' disebabkan bermacam-macam masalah tapi yang paling popular alasannya ialah masalah keluarga-lah...

Kecelaruan HLP bermula dari syarat 'deadline' yang diperkenalkan. 'Deadline' ini baru diperkenalkan pada tahun 2007/2008 kerana pada batch sebelumnya, ramai yang telah terima tapi tak pergi atau buat de'...je sampai JPA tertanya-tanya 'diorang ni nak pi ke tak mau??!' Depa ni menutup peluang orang lain dan mementingkan diri sendiri - tentang bab ni, aku SETUJU.

Yang ni pulak aku TAK SETUJU - Bayangkan, HLP dikeluarkan pada November 2007 dan deadline yang diletakkan adalah pada November 2008 untuk seseorang penerima HLP memastikan beliau telah mendapat tempat di Universiti (dalam atau luar negara). Di samping itu, sebelum diberikan surat tawaran kekal, penerima perlu memenuhi syarat seperti hadir Kursus Statistik, Kursus BTN bagi yang luar negara dan dalam surat tu kata, kena lepas tapisan keselamatan.

Malangnya, Kursus Statistik cuma diadakan bermula pada bulan Februari. Kursus Statistik ini dibahagikan mengikut jenis kursus di Universiti yang diambil dan tahap kesukaran kesinambungannya dengan ilmu statistik. Kursus ini mengambil masa 6 minggu. Jadi, apabila ianya hanya diadakan pada bulan Februari, maka sesiapa yang bercita-cita nak masuk Universiti pada sesi bulan Februari / Mac di luar negara, elok lupakan saja - BTN pun hangpa tak pi laie.

Kursus BTN pula dibuat mengikut urutan kumpulan Kursus Statistik yang sama bagi yang nak ke luar negara-lah. Maka siapa yang 'terjebak' dalam kumpulan 3 atau 4, adalah berisiko tinggi untuk hadir BTN pada bulan Mei atau Jun dan bagi yang ingin masuk ke Universiti di Australia, New Zealand dan sewaktu dengannya, perlu diingat pembelajaran akan bermula pada bulan Julai.

Satu perkara yang lebih 'menyesakkan' ialah kerana JPA hanya mengeluarkan surat tawaran kekal apabila hangpa telah pi kedua-dua kursus tersebut. Maka jadinya 'alkalam wal kalibut - kelam kabut' bagi mereka yang dapat watikah tersebut hanya pada bulan Jun atau penghujung Mei.

Dan surat tawaran kekal itu ada banyak perkara yang perlu diisi dan diselesaikan, disamping di dalamnya terdapat dokumen penting untuk menyokong tahap kewangan kita ketika menuntut di sana.

Dokumen bukti kewangan dan tajaan ini perlu dihantar bersama surat penerimaan tawaran U luar negara (tulisan aku ni merujuk pada sistem U di Australia) sebelum Official Offer Letter boleh diberikan oleh U tersebut, dan tanpa Offer Letter ini, kita tak boleh nak memohon Student Visa ke sana.

Manakala syarat lulus tapisan keselamatan hanya ada pada blueprint surat tawaran sementara HLP, dan ianya mungkin satu formality bagi JPA, tapi aku melihatnya sebagai sesuatu yang mengelirukan (karenah birokrasi). Syarat tersebut sepatutnya menjadi syarat utama sebelum pemilihan HLP dibuat bukannya sesudah HLP ditawarkan. Tak perlu panggil temuduga golongan yang tak patriotik - ngabihkan boreh jo...aku ni masih lagi patriotik la, masih sokong team bola Malaysia walaupun pada masa sama aku harapkan boleh cucuk joystick kat TV, control depa punya game..hehe..

Yang sewajarnya...

Kesimpulannya, deadline tu bagus, tapi JPA kena ubah kepada flexible deadline, mengikut tawaran ke negara mana. Bagi yang nak ke UK, Europe, US mungkin okay letak deadline bulan 11, tapi bagi yang nak ke Australia, NZ sewajarnya diletakkan syarat pada bulan 2 tahun berikutnya.

ATAUPUN, kursus statistik diadakan lebih awal pada bulan 12 atau 1 dan BTN selepas darinya. ATAU bagi kelonggaran penerima memohon sendiri mengikuti Kursus BTN ikut tarikh mereka.

Deadline sekarang tidak memberikan sebarang advantage kepada yang nak pergi ke Australia, New Zealand

Sekian untuk Bab I...tak sentuhpun lagi tajuknya..silap bos, sistem atau manusia...


p/s : Deadline atau Dateline ??!!

0 comments:

NON-UTOPIA © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute